unexpected journey

Godmorgon bloggen. Hur har ni det? Jag har en bra dag trots att jag råkade försova mig till mitt sista kbt-samtal. Äsch det är inte hela världen, jag fick lära mig att hantera det och det var att säga att jag försov mig, så enkelt var det. 

Sista kbt-samtalet. min kbt behandling är klar och nu ska jag ut i världen för att använda mina nya verktyg. Vad skrämmande. Men ändå skönt, detta avslut är ju faktiskt ett tecken på att jag har kommit någon vart. Bra jobbat mig själv! 

För att fira att jag har kommit såhär långt i min recovery så tänkte jag bjuda på ett stresstips. Som sagt, jag är ingen professionell utan jag är bara en enkel människa som har stressat väldigt mycket som vill dela med sig av sina tips. Anyways...

Dagens tips är iaf någonting som jag spekulerade i igår, att prioritera.
Det är absolut en bra grej att skriva en "to do list" om man känner att man har bättre koll för dagen då, men tänk på att inte göra listan för lång så med andra ord, skriv enbart ner grejer som du känner att du MÅSTE göra för dagen. Genom att göra listan för lång bidrar det också till en inre stress. Att äta, sova och gå till jobbet och vissa dagar sköta sin personliga hygien tar man sig väldigt långt på och det är väl det jag kan tycka att man bör göra för att klara sig genom livet. Men att träna, hinna vara med vänner, baka och hälsa på mamma är inget måste. Det kan vänta. 

Jag pratade med en bekant som hade lyckats göra sin träning till ett måste, hon ansåg att utan sin träning blir hon galen så hon tröck in det någonstans mellan allting som hon måste göra. Resultatet av det blir att det tar upp tid för någonting annat. Och genom att göra någonting man brinner för till ett tvång tar bort det roliga med det. Träningen ska ju isf vara en belöning, men genom att klämma in träning på en dag som egentligen inte har rum för det gör det att träningen också blir ett måste och även en sista hållplats innan du är klar med alla måsten. 
 
Igår innan babyshowern hade jag tänkt hinna äta och duscha, vilket jag snabbt insåg att jag aldrig skulle hinna utan att få halsbränna. Så jag skippade duschen, men vet ni? Jag åkte därifrån lite tidigare för att jag verkligen kände ett stort behov av att duscha. Så jag fick min dusch under dagen, men just under den korta tiden innan babyshowern hann jag bara inte. Och varför ska jag plåga mig själv genom att försöka få allting gjort? Jag fick ju det, bara inte så som jag hade tänkt från början. 

Ett annat exempel, jag har haft många sammankomster den här veckan och jag har det även idag. Så mellan kbtn och mitt eftermiddagsmöte hade jag tänkt köra yoga. Men JAG känner att JAG hellre vill passa på att ta det lugnt här emellan så jag tar yogan ikväll, och om jag inte känner för det ikväll så tar jag det någon annan dag. Det jag vill komma fram till är att du måste prioritera vad som är viktigt för att övergången mellan allt du ska göra blir så smidig som möjligt. Bara för att det är skönt att ha allting gjort när dagen är slut så betyder det inte att det gör gott för din själ. Tvärtom, du stressar och hinner inte njuta av det du gör för stunden. 

Tänk på det, kram <3
Allmänt | |
Upp